איך מתחילים פרויקט פינוי בינוי / תמ"א 38?

מתעניינים בפרויקט התחדשות עירונית מסוג פינוי בינוי או תמ"א 38? בעמוד שלפניכם תוכלו למצוא מידע כללי על הפעולות הנדרשות לקידום התהליך.

ייזום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית יכולים להיעשות על ידי הדיירים בפרויקט המיועד ו/או על ידי יזם המגלה עניין בפרויקט, כאשר בשני המקרים, נדרשת הסכמה עקרונית של רוב הדיירים על מנת לקדם את המהלך אל מול הגורמים הקוולנטיים. בשורות שלפניכם, תוכלו למצוא מידע כללי בכל הנוגע לשאלה המופיעה בכותרת: איך מתחילים ומוצאים לפועל פרויקט פינוי בינוי/תמ"א 38?

פינוי בינוי התחדשות עירונית

התארגנות דיירים ומינוי נציגות – השלב הראשון בדרך לפרויקט התחדשות עירונית

השלב הראשוני והמקדים ביותר לכל פרויקט בתחום ההתחדשות העירונית הוא שלב התארגנות הדיירים בפרויקט שלאחריו כלל בעלי הדירות בפרויקט המיועד נדרשים לבחור נציגות דיירים שתפעל ותקדם את הפרויקט תוך שמירה על מלוא האינטרסים המשותפים לכלל בעלי הדירות.

התקשרות עם חברת ניהול – השלב השני בדרך לפרויקט התחדשות עירונית

פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית הם פרויקטים מורכבים בהם מעורבים מספר גדול יחסית של אנשי מקצוע וגורמים רלוונטיים, ולכן, הדרך המומלצת ביותר לקידום מהלכי ההתחדשות מהשלבים המקדימים ביותר היא במסגרת התקשרות של נציגות הדיירים עם חברת ניהול וליווי פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית. חברת הניהול תסייע לנציגות הדיירים לאורך כל שלבי הייזום, התכנון והביצוע של הפרויקט ותפעל לקידום המהלך תוך שמירה על מלוא האינטרסים המשותפים של כלל בעלי הדירות בפרויקט המיועד. למידע מורחב של שירותיה של חברת ניהול בתחום ההתחדשות העירונית לחצו כאן

בחירת יזם

אחד מהשלבים המרכזיים והחשובים ביותר בכל תהליך התחדשות עירונית הוא שלב בחירת היזם. שלב זה חשוב שייעשה בהתאם לניסיון המקצועי העומד לרשות היזם בתחום הבנייה בכלל ובפרויקטים מסוג פינוי בינוי ו/או תמ"א 38 בפרט, כאשר בין היתר הפרמטרים המקצועיים לבחירת זהותו של היזם תוכלו למצוא:

  • היקף הפרויקטים בהם היזם היה מעורב בתחום ההתחדשות העירונית במהלך השנים האחרונות
  • חוסנו הכלכלי של היזם
  • היקף השירותים אותם מציע לכם היזם בשלבי הייזום, לרבות, בדיקות היתכנות
  • קבלת המצלות אובייקטיביות מדיירים שכבר עברו תהליך זהה מול היזם

ברוב המקרים, בחירת יזם לפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית מומלץ שתעשה באמצעות מכרזים מסודרים באמצעותם תוכלו לקבל מספר הצעות אשר ייבחנו בקפידה רבה על ידי חברת הניהול המלווה יחד איתכם את הפרויקט.

ניהול משא ומתן מול היזם הנבחר לצרכי התקשרות

לאחר בחירת היזם והבעת רצון להתקדם מולו, קיימת חשיבות רבה לקיומן של  פגישות עבודה מרובות מולו שנועדו לבחון את התכניות אותן הגיש לכם ולצרכי ניהול משא ומתן בנוגע למתווה אותו הוא מציע. במהלך פגישות העבודה חשוב להתייחס גם לנושא התמורה המוצעת לכם על ידי היזם וגם לנושא המפרט הטכני של הדירות המתכוננות, לנושא הפיתוח הסביבתי בפרויקט וכדומה.

העמדת חוזה (הסכם התקשרות) וערבויות

לאחר מיצוי תהליכי המשא ומתן מול היזם הנבחר, קיימת חשיבות רבה לעיגון חוזה משפטי בו יסוכמו ויפורטו כל ההסכמות וההבנות עליהן סיכמתם מול היזם במהלך המשא ומתן. בטרם חתימה על החוזה, קיימת חשיבות רבה לקבלת ערבויות בנקאיות מהיזם שנועדו לצרכי הבטחת תשלומים שונים להם אתם זכאים מתוקף ההסכם, לרבות, ערבות בנקאית (חוק מכר) בשווי הדירה החדשה אותה עתידים לקבל הדיירים, ערבות בנקאית אוטונומית לדמי השכירות במידה ומדובר בפרויקט פינוי בינוי, עברות מיסים, ערבות בדק, ערבות רישום וביטוחים שונים בהם מחויב הקבלן.

החתמת כלל הדיירים על החוזה

לאחר גיבוש החוזה בין הצדדים, תהליך חתימת החוזה מול היזם חשוב שתעשה לאחר בדיקה מעמיקה של הסכמי החוזה עליו אתם נדרשים לחתום ולאחר שווידאתם שסעיפי ההסכם אינם נוגדים כל הסכמה בעל פה שניתנה לכם במסגרת שלב המשא ומתן. על מנת להוציא את הפרויקט לפועל, תדרשו להסכמה של לפחות 66% מהדיירים הנדרשים לחתום על החוזה המגובש מול היזם.

אם גם אתם רוצים להתחיל להניע מהלכים לקראת פרויקט פינוי בינוי ו/או תמ"א 38, אנו ממליצים גם לכם להיוועץ עם חברת ניהול וליווי פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית ולהיחשף דרכה לכל הפעולות הנדרשות לייזום הפרויקט משלב התארגנות הדיירים.

 

מאמרים נוספים

הסכמת דיירים פינוי בינוי
התארגנות דיירים לפרויקט פינוי בינוי / תמ"א 38
התארגנות דיירים לקראת פרויקט פינוי בינוי ו/או תמ"א 38, נועדה בין היתר לצרכי מינוי נציגות דיירים אשר תשמש כגוף מייצג שייבחר ויוסמך על ידי כלל בעלי הזכויות, לצורך ייצוגם אל מול היזם בפרויקט, הרשויות והגורמים המקצועיים לאורך כל הדרך.
קרא עוד
קידום פרויקט פינוי בינוי
פרויקטים מסוג פינוי בינוי יכולים להיות מקודמים גם על ידי היזמים המגלים בהם עניין וגם על ידי בעלי הזכויות שהם למעשה בעלי הדירות במתחם המגורים. בשני המקרים, קידום הפרויקט מתאפשר אך ורק במקרים בהם 66% מבעלי הדירות הביעו את הסכמתם ליישום הפרויקט
קרא עוד
תפקידה של חברת ליווי דיירים
תפקידה של חברת ליווי דיירים
מהי חברת ליווי דיירים בפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית? מה תפקידה על חברת ליווי הדיירים ומדוע שכירת שירותיה של החברה נחוצה לכלל הדיירים בפרויקט? על כך ועוד בעמוד שלפניכם.
קרא עוד

לפרטים ומידע נוסף מוזמנים ליצור קשר :