התארגנות דיירים לפרויקט פינוי בינוי / תמ"א 38

כל מה שצריך וחשוב לדעת על התארגנות דיירים בפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית בעמוד שלפניכם.

הצלחת כל מיזם בתחום ההתחדשות העירונית, תלויה במידה רבה באופן בו בעלי הזכויות (בעלי הדירות בפרויקט) מתאגדים כקבוצה מגובשת הפועלת למען שמירה על מלוא האינטרסים של כל אחד ואחת מבעלי הזכויות באופן פרטני ועל מלוא האינטרסים המשותפים לכלל חברי הקבוצה. התארגנות דיירים לקראת פרויקט פינוי בינוי ו/או תמ"א 38, נועדה בין היתר לצרכי מינוי נציגות דיירים אשר תשמש כגוף מייצג שייבחר ויוסמך על ידי כלל בעלי הזכויות, לצורך ייצוגם אל מול היזם בפרויקט, הרשויות והגורמים המקצועיים לאורך כל הדרך. לפני שנעסוק בתפקידה של נציגות הדיירים, להלן מספר נקודות חשובות הקשורות להתארגנות הדיירים.

הסכמת דיירים פינוי בינוי

התארגנות הדיירים – שלב אחר שלב

התארגנות דיירים לפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, מומלץ שתעשה במספר שלבים אותם ניתן להתאים לאופי הפרויקט (פינוי בינוי או תמ"א 38), כמות יחידות הדיור בפרויקט המיועד וסוג האוכלוסייה הנמנית על בעלי הדירות בפרויקט. שלבי ההתארגנות כוללים:

  • איתור צוות ראשוני של דיירים בעלי מוטיבציה גבוהה לקידום תהליך ההתחדשות בשכונת המגורים במידה ומדובר בפרויקט מסוג פינוי בינוי או במבנה המגורים במקרים בהם מדובר בפרויקט מסוג תמ"א 38 – מומלץ שהצוות הראשוני לקידום תהליך התארגנות הדיירים יורכב מבעלי דירות פעילים בעלי מוטיבציה גבוהה לקידום התהליך בשילוב בעלי דירות עם רקע בתחומים מקצועיים  כגון: אדריכלות, משפט, שמאות וכדומה.
  • מיפוי האוכלוסייה בפרויקט – הצוות הראשוני יקדם פגישות קבוצתיות עם בעלי הדירות בפרויקט וכמו כן יקיים שיחות אישיות עם כל אחד ואחת מהדיירים וזאת למטרות היכרות ראשונית ויצירת קשר אישי עם בעלי הדירות ולצרכי מסירת מידע כללי על הפרויקט ואיסוף תגובות ראשוניות לקידום המהלך בקרב הדיירים.
  • מינוי נציגות דיירים – לאחר קבלת הסכמה ראשונית מרוב הדיירים בפרויקט, קיימת חשיבות לבחירת נציגות דיירים באמצעות קיום אסיפה של בעלי הדירות.

מהם תפקידי נציגות הדיירים

לנציגות הדיירים הנבחרת על ידי כלל הדיירים, חשיבות רבה לקידום מהלכי ההתחדשות בפרויקט המיועד, כאשר בין יתר תפקידיה של הנציגות נכללים:

  • איסוף מידע מקצועי בנוגע לתהליכי התחדשות עירונית והיוועצות מוקדמת עם אנשי מקצועי וגורמים רלוונטיים לתהליך
  • גיבוש תכנית עבודה מסודרת ומפורטת לקידום המהלך
  • עריכת מכרזים לצורך בחירת יזם וקבלני ביצוע
  • ניהול משא ומתן ראשוני עם היזמים וקבלני הביצוע
  • עמידה בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים הקשורים לפרויקט תוך עדכון כלל בעלי הזכויות בפרויקט
  • איסוף מידע מבעלי הדירות בכל הנוגע לצרכים מיוחדים, בעיות שונות ושאלות אותן מעלים בעלי הדירות לאורך שלבי ייזום הפרויקט תוך מתן מענה מקצועי לכל דייר/ת
  • קיום ישיבות ופגישות על כלל בעלי הדירות לצורך קבלת החלטות משותפות – כולל הנפקת פרוטוקולים ועדכון שוטף בנוגע להחלטות שהתקבלו
  • ליווי תהליכי ההתקשרות החוזית אל מול היזמים/קבלני ביצוע
  • ייצוג כלל בעלי הדירות אל מול כל הגורמים הרלוונטיים תוך שמירה על האינטרסים המשותפים של כלל הדיירים

חשוב לדעת: תפקידה המרכזי של נציגות הדיירים היא לשמש כמעין גוף מתווך בין בעלי הדירות לכלל הגורמים המקצועיים המעורבים בפרויקט, וזאת תוך שמירה על מלוא האינטרסים המשותפים של בעלי הזכויות. יחד עם זאת, נציגות הדיירים אינה רשאית לחתום על כל חוזה או הסכם בשם בעלי הדירות ותפקידה אינו מהווה תחליף לשירותי עריכת דין המוענקים על ידי עו"ד המייצג את הדיירים אל מול גורמי המקצוע.

נציגות דיירים בשילוב חברת ניהול פרויקטיים – הדרך היעילה ביותר לקידום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית

אחת מהדרכים היעילות ביותר לקידום תהליכי התחדשות עירונית היא במסגרת שיתוף פעולה מלא בין נציגות הדיירים הנבחרת על ידי כלל בעלי הדירות בפרויקט לבין חברת ניהול פרויקטים המתמחה בהליכי ליווי וניהול של פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית.

שירותיה של חברת הניהול חולשים למעשה על כל שלבי הייזום, התכנון והביצוע של הפרויקט משלב התארגנות הדיירים ועד מסירת מפתח, כאשר שיתוף הפעולה של נציגות הדיירים עם נציגי החברה, מבטיח לכם פעולות תכליתיות לקידום הפרויקט תוך שמירה מלאה על האינטרסים המשותפים לכל בעלי הדירות. למידע נוסף על פעילותה של חברת ליווי וניהול פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית לחצו כאן

 

מאמרים נוספים

הסכמת דיירים פינוי בינוי
התארגנות דיירים לפרויקט פינוי בינוי / תמ"א 38
התארגנות דיירים לקראת פרויקט פינוי בינוי ו/או תמ"א 38, נועדה בין היתר לצרכי מינוי נציגות דיירים אשר תשמש כגוף מייצג שייבחר ויוסמך על ידי כלל בעלי הזכויות, לצורך ייצוגם אל מול היזם בפרויקט, הרשויות והגורמים המקצועיים לאורך כל הדרך.
קרא עוד
קידום פרויקט פינוי בינוי
פרויקטים מסוג פינוי בינוי יכולים להיות מקודמים גם על ידי היזמים המגלים בהם עניין וגם על ידי בעלי הזכויות שהם למעשה בעלי הדירות במתחם המגורים. בשני המקרים, קידום הפרויקט מתאפשר אך ורק במקרים בהם 66% מבעלי הדירות הביעו את הסכמתם ליישום הפרויקט
קרא עוד
תפקידה של חברת ליווי דיירים
תפקידה של חברת ליווי דיירים
מהי חברת ליווי דיירים בפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית? מה תפקידה על חברת ליווי הדיירים ומדוע שכירת שירותיה של החברה נחוצה לכלל הדיירים בפרויקט? על כך ועוד בעמוד שלפניכם.
קרא עוד

לפרטים ומידע נוסף מוזמנים ליצור קשר :