חיזוק מבנים / בניינים לרעידות אדמה

חיזוק מבנים לרעידות אדמה

הידעתם שאחת ל-100 שנה בממוצע מתרחשת בישראל רעידת אדמה חזקה? הידעתם שרעידת האדמה העוצמתית האחרונה התרחשה בישראל בשנת 1927 והיא גרמה למותם של 285 איש וליותר מ-900 פצועים? ועם כאלו עובדות ונתונים זה הזמן לדעת יותר על תהליכי חיזוק מבנים ובניינים לרעידות אדמה.

חיזוק מבנים

רעידות אדמה בישראל – מה חשוב לדעת?

רעידת אדמה חזקה בישראל היא לא שאלה של "אם" אלא שאלה של "מתי", וזאת לנוכח העובדה שמדינת ישראל ממוקמת על השבר הסורי אפריקאי המהווה גורם עיקרי לרעידות אדמה. השבר הסורי אפריקאי חוצה למעשה את מדינת ישראל מצפון ועד דרום והוא עובר בין היתר בבקעת הלבנון ולאורך נהר הירדן בצפון, דרך ים המלח והערבה ועד מפרץ אילת וים סוף. במהלך ההיסטוריה, התרחשו בישראל מספר רב של רעידות אדמה חזקות שהחזקה ביניהן התרחשה לפני קצת יותר מ-100 שנה. על פי הערכות מומחים בתחום, רעידת אדמה עוצמתית בישראל עשויה להתרחש בכל רגע נתון וזאת הסיבה העיקרית לכך שבמהלך העשורים האחרונים מושקעים תקציבי ענק בהיערכות לרעידת אדמה חזקה בישראל.

עיקר הסכנה: קריסת מבנים

בכל רחבי העולם, רעידות אדמה חזקות מובילות בעיקר לקריסת מבנים, כאשר הרוב המכריע של נפגעים בגוף ובנפש הוא תוצאה ישירה של קריסת המבנים. על מנת להימנע ככל הניתן ממצבי קריסת מבנים בעת רעידת אדמה חזקה בישראל, הוחלט בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת על החלת תקן ישראלי מחייב למבנים מפני רעידות אדמה. תקן זה (ת"י 413) החל להיות מיושם בחודש ינואר 1980 ומאז ועד היום כל מבנה מכל סוג ובכל סדר גודל בישראל נבנה בהתאם לתקן זה.

תמ"א 38- תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים אשר אינם עומדים בתקן הישראלי המחייב לרעידות אדמה

על מנת להתמודד עם סכנת ההתמוטטות הצפויה בעת רעידת אדמה חזקה של עשרות אלפי מבנים ברחבי הארץ אשר אינם בתקן הישראלי המחייב לרעידות אדמה, הוחלט בתחילת שנות ה-2000 על החלת תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. תכנית זו זכתה לשם: תמ"א 38 ובמסגרתה נקבע כי עבודות החיזוק של מבני מגורים אשר אינם עומדים בתקן הישראלי המחייב לרעידות אדמה, ייעשה על ידי יזמים פרטיים ובהסכמה של 66% מבעלי הדירות במבנה המיועד לעבודות החיזוק.

תמריצי תמ"א לדיירים וליזמים

על מנת לעודד את ההתעניינות בפרויקטים מסוג תמ"א 38 גם בקרב בעלי דירות במבני מגורים אשר קיבלו היתר לפני חודש ינואר 1980 וגם בקרב היזמים האמונים על עבודות החיזוק, ממשלת ישראל החליטה על שורה ארוכה של הטבות משמעותית ליזמים לצד מתן תמריצים לבעלי הדירות על מנת שייתנו את הסכמתם ליישום הפרויקט. ההטבות עליהן הוחלט כוללות בין היתר מתן היתרי בנייה ליזמים למטרות בנייה של יחידות דיור חדשות במבנים המיועדים לעבודות החיזוק וזאת לצד הטבות מס. במקביל, ניתנים היתרים לתוספת בנייה בכל דירה עד ל-25 מ"ר ברוטו בכל יחידת דיור, כאשר התוספת חייבת להיעשות לצרכי התקנת ממ"ד (מרחב דירתי מוגן) בשטח הדירה. לצד עבודות החיזוק במבנה ותוספות הבנייה, מבני מגורים שהצטרפו לתמ"א 38 לאורך השנים האחרונות, נהנו גם מפיתוח סביבתי הכולל בין היתר: הרחבת מקומות החניה בצמוד למבנה המוגרים, אופציה להתקנת מעלית, הוספת מרחבים מוגנים: ממ"ד (מרחב מוגן דירתי)או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) וזאת לצד פיתוח תשתיות עליהן אמונה הרשות המקומית שבשטחה בוצעו עבודות החיזוק למבני מגורים.

תמ"א 38 – מהיכן מתחילים?

בדומה לפרויקטים אחרים בתחום ההתחדשות העירונית, גם פרויקטים מסוג תמ"א 38, נחשבים לפרויקטים בעלי מורכבות לייזום, יישום וביצוע וזאת לנוכח העובדה שבכל מבני מגורים המיועד לעבודות חיזוק נדרשת מעורבות גבוהה של בעלי העניין (בעלי הדירות והיזמים) לצד מעורבותם של כלל הגורמים הרלוונטיים ברשות המקומית. כפועל יוצא מכך, אחת מהדרכים היעילות ביותר לקידום מהליכי התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38 היא במסגרת שכירת שירותיה של חברת ניהול פרויקטים העוסקת ומתמחה במתן שירותי ניהול וליווי לבעלי הזכויות (בעלי הדירות במבנה) לאורך כל שלבי ההתארגנות, התכנון והביצוע. מעבר לכך, חשוב לציין שהשגת רוב מיוחס של 66% מכלל בעלי הדירות אשר ייתנו את הסכמתם ליישום הפרויקט הוא תנאי סף מקדים לכל פרויקט מסוג תמ"א 38.

 

 

מאמרים נוספים

הסכמת דיירים פינוי בינוי
התארגנות דיירים לפרויקט פינוי בינוי / תמ"א 38
התארגנות דיירים לקראת פרויקט פינוי בינוי ו/או תמ"א 38, נועדה בין היתר לצרכי מינוי נציגות דיירים אשר תשמש כגוף מייצג שייבחר ויוסמך על ידי כלל בעלי הזכויות, לצורך ייצוגם אל מול היזם בפרויקט, הרשויות והגורמים המקצועיים לאורך כל הדרך.
קרא עוד
קידום פרויקט פינוי בינוי
פרויקטים מסוג פינוי בינוי יכולים להיות מקודמים גם על ידי היזמים המגלים בהם עניין וגם על ידי בעלי הזכויות שהם למעשה בעלי הדירות במתחם המגורים. בשני המקרים, קידום הפרויקט מתאפשר אך ורק במקרים בהם 66% מבעלי הדירות הביעו את הסכמתם ליישום הפרויקט
קרא עוד
תפקידה של חברת ליווי דיירים
תפקידה של חברת ליווי דיירים
מהי חברת ליווי דיירים בפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית? מה תפקידה על חברת ליווי הדיירים ומדוע שכירת שירותיה של החברה נחוצה לכלל הדיירים בפרויקט? על כך ועוד בעמוד שלפניכם.
קרא עוד

לפרטים ומידע נוסף מוזמנים ליצור קשר :