פינוי בינוי – הדרך לחידוש בניין ישן ומסוכן

חידוש בניין ישן ומסוכן

תחום ההתחדשות העירונית בישראל הולך וצובר תאוצה מ-שנה לשנה, כאשר נכון להיום כ- 15% מסך כל התחלות הבנייה החדשות במדינת ישראל הן במסגרת פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית. על פי הערכות מומחים בענף הנדל"ן בישראל, היקף הפרויקטים מסוג פינוי בינוי, עשוי לגדול באופן משמעותי במהלך השנים הקרובות ובכך להפוך את מתחמי הפינוי בינוי ו/או בינוי פינוי למתחמי מגורים מובילים במרכזי ופאתי הערים השונות לאורכה ורוחבה של המדינה.

חידוש בניין ישן

ישראל 2021 – עשרות אלפי מבני מגורים ישנים ומסוכנים

ההתעניינות ההולכת וגוברת בפרויקטים מסוג פינוי בינוי בכל רחבי המדינה, נובעת ממספר סיבות מרכזיות הכוללות בין היתר את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים מסוג זה לכל הצדדים המעורבים בו. יחד עם זאת, מעבר לכדאיות הכלכליות ליזמים ולבעלי הדירות בפרויקט פינוי בינוי כזה או אחר, הצורך ביישום פרויקטים אלו הוא צורך חברתי – קיומי במסגרתו מתחמי מגורים ישנים ומסוכנים נהרסים מן היסוד ועל גבי השטח המפונה מוקם מתחם מגורים חדש ומודרני התואם את כל הדרישות והתקנים בענף הבינוי.

בכל אחת מהערים הגדולות וערי הפריפריה בכל רחבי הארץ, קיימים עשרות אלפי מתחמי מגורים ישנים ומוזנחים שבחלקם מצויים מבני מגורים מסכני חיים לאזרחים המתגוררים בהם. עובדה זו הופכת את תחום ההתחדשות העירונית בכללותו לאחד מענפי הבינוי ההכרחיים ביותר בישראל ואת כל הפרויקטים מסוג פינוי בינוי ו/או בינוי פינוי לפרויקטים בעלי חשיבות אסטרטגית בכל אחת מהערים ברחבי המדינה.

פינוי בינוי/בינוי פינוי – מה חשוב לדעת?

פרויקטים מסוג פינוי בינוי ו/או בינוי פינוי הם פרויקטים במסגרת נהרסים מן היסוד שכונות ומתחמי מגורים במרכזי ופאתי הערים השונות ברחבי הארץ, כאשר על פני השטח המפונה מוקמת שכונת מגורים חדשה ומודרנית המאכלסת כמות גדולה מכמות יחידות הדיור שהיו בשכונה המקורית. פרויקטים אלו ניתנים ליישום באמצעות 2 מתווים עיקריים:

  1. פינוי בינוי – מתווה במסגרתו מפונים כלל הדיירים ממבני המגורים בשכונת המגורים הישנה לדירות חלופיות וזמניות ועל גבי השטח המפונה מוקמת שכונת מגורים חדשה אליה יוחזרו הדיירים המופנים עם סיום מועד עבודות הבנייה.
  2. בינוי פינוי – מתווה במסגרתו מוקמים מבני מגורים חדשים בסמוך לשכונת המגורים המיועדת לפינוי, כאשר בעלי הדירות במבני המוגרים המיועדים לפינוי עוברים למבני המגורים החדשים ולאחר מכן המבנים הישנים נהרסים ובמקומם מוקמים מבני מגורים חדשים.

בשני המתווים, בעלי הדירות בפרויקט המיועד, זכאים לדירה חדשה וגדולה יותר מהדירה שבבעלותם במתחם המגורים הישן, כאשר התמורה לדירה חדשה מהווה תנאי מקדים לחתימה על הסכם חוזי מול היזם האחראי לייזום, תכנון וביצוע הפרויקט בפועל. חשוב לציין שהיזם "רוכש" את זכויותיהם של בעלי הדירות בפרויקט המיועד ובתמורה הוא דואג להם לדמי שכר דירה עבור כל תקופת עבודות הבינוי ובנוסף הוא מחויב להעניק דירת מגורים חדשה וגדולה יותר בסיום עבודות הבינוי.

פינוי בינוי –  אינטרס משותף לכלל המעורבים בפרויקט

היתרונות הרבים הנלווים לפרויקטים מסוג פינוי בינוי/בינוי פינוי, הופכים כל פרויקט פינוי בינוי/בינוי פינוי למיזם התחדשות עירונית בעל חשיבות רבה לכל הצדדים המעורבים בו. בעלי הדירות בפרויקטים המיועדים זכאים לקבלת דירת מגורים חדשה ומשודרגת יותר ובכך להשביח את הכנס שבבעולתם מבלי להידרש להוצאה כספית מצידם, היזמים של הפרויקטים נהנים ממגוון רחב של זכויות בנייה המאפשרות לכם לשווק עשרות עד מאות יחידות מגורים חדשות במתחם המגורים החדש והרשויות המקומיות נהנות מתהליכי התחדשות עירונית. האינטרס המשותף לכל הצדדים המעורבים בפרויקט הוביל בשנים האחרונות להאצת פרויקטים מסוג פינוי בינוי/בינוי פינוי בעיקר בערים הגדולות בהן ערך הקרקעות הוא גבוה יותר.

על מנת לעודד יוזמות של התחדשות עירונית גם בערי הפריפריה, תוקנו במהלך השנים האחרונות מספר תיקוני חקיקה מרכזיים ההופכים את הפרויקטים מסוג פינוי בינוי / בינוי פינוי לכדאיים ברמה הכלכלית עבור יזמים המעוניינים לפעול לקידום פרויקטים מסוג זה גם בערי הפריפריה.

חשוב לציין שהביקושים ההולכים וגוברים ליחידות דיור חדשות בכל רחבי הארץ, הופכים כל פרויקט מסוג פינוי בינוי / בינוי פינוי לפרויקט בעל חשיבות רבה לפתרון מצוקת הדיור בכל רחבי המדינה.

אם גם אתם בעלי דירות במתחם מגורים ישן ומוזנח בעיר כזו או אחרת, אנו ממליצים גם לכם להיוועץ עם חברת ניהול פרויקטים המתמחה בהליכי התחדשות עירונית, על מנת להיחשף לכל ההיבטים הנלווים לייזום פרויקט מסוג פינוי בינוי/בינוי פינוי במתחם המגורים בו אתם מתגוררים.

 

 

מאמרים נוספים

הסכמת דיירים פינוי בינוי
התארגנות דיירים לפרויקט פינוי בינוי / תמ"א 38
התארגנות דיירים לקראת פרויקט פינוי בינוי ו/או תמ"א 38, נועדה בין היתר לצרכי מינוי נציגות דיירים אשר תשמש כגוף מייצג שייבחר ויוסמך על ידי כלל בעלי הזכויות, לצורך ייצוגם אל מול היזם בפרויקט, הרשויות והגורמים המקצועיים לאורך כל הדרך.
קרא עוד
קידום פרויקט פינוי בינוי
פרויקטים מסוג פינוי בינוי יכולים להיות מקודמים גם על ידי היזמים המגלים בהם עניין וגם על ידי בעלי הזכויות שהם למעשה בעלי הדירות במתחם המגורים. בשני המקרים, קידום הפרויקט מתאפשר אך ורק במקרים בהם 66% מבעלי הדירות הביעו את הסכמתם ליישום הפרויקט
קרא עוד
תפקידה של חברת ליווי דיירים
תפקידה של חברת ליווי דיירים
מהי חברת ליווי דיירים בפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית? מה תפקידה על חברת ליווי הדיירים ומדוע שכירת שירותיה של החברה נחוצה לכלל הדיירים בפרויקט? על כך ועוד בעמוד שלפניכם.
קרא עוד

לפרטים ומידע נוסף מוזמנים ליצור קשר :